Online marketing

Online marketing

Online marketing er en samlet betegnelse for marketing af produkter eller tjenester, der benytter digitale teknologier, primært på internettet. Herunder tæller dog også mobiltelefoner, bannerannoncer og andre digitale medier.

Den måde, hvorpå digital markedsføring har udviklet sig siden 1990’erne og 2000’erne har ændret den måde brands og virksomheder udnytter teknologien og online marketing for deres virksomhed. Online marketing kampagner bliver mere og mere udbredte, såvel som effektive, efterhånden som digitale platforme i stigende grad indarbejdes i marketingplaner og hverdagsliv.

Digital markedsføring såsom søgemaskineoptimering (SEO), søgemaskine markedsføring (SEM), content marketing, hjemmesideoptimering, kampagne marketing og e-handel markedsføring, social media marketing, e-mail markedsføring, online marketing og meget mere bliver mere og mere almindelige i vores fremrykkende teknologi.

 

Online marketing gennem tiden

Udtrykket online marketing blev først brugt i løbet af 1990erne, men digital marketing har rødder tilbage i 80erne, da SoftAd Group, nu ChannelNet, udviklede reklamekampagner for bil-selskaber. Folk kunne finde kort i magasiner, som de skulle sende ind for til gengæld at få en diskette, der indeholdt multimedieindhold for forskellige biler og et tilbud om en gratis køretur. Senere hen tog det fart, og i dag er online marketing et begreb vi bruger i daglig tale, og som alle kender til i én eller anden udstrækning.

online-marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *